2015. november 4., szerda

Balenciaga: Le Dix

A műgonddal megalkotott szépség

Cecil Beaton,a fényképész mondta Cristobal Balenciagáról: "ő alapozta meg a divat jövőjét." Maga Christian Dior is határtalanul csodálta.
Baszk szabó fia,de hamarosan sikerül betörnie a divat birodalmába,a királyi család jó néhány tagja is a vevőköréhez tartozik.1937-ben Franciaországba kell menekülnie,miután a spanyol polgárháború idején be kell zárnia három divatszalonját San Sebastiánban,Madridban,illetve Barcelonában.Ezután a divat fővárosában,Párizsban nyit üzletet,amely kisvártatva a legelegánsabb,leggazdagabb és leghíresebb ügyfelekkel dicsekedhet,olyanokkal,mint Barbara Hutton,a windsori hercegnő,a csodálatos Marlene Dietrich vagy épp Ingrid Bergman.
Az haute couture aranykorának mintaszerű képviselője,akitől távol állnak a gazdasági kényszerek vagy földhözragadt gondok; évről évre finomítja technikáját; a legdrágább kelmékből dolgozik és utánozhatatlan mesterségbeli tudással alkotja meg modelljeit.1968-ban bezárja divatházát,kiábrándulva a divatból,amely szerinte odadobta magát a tömegtermelésnek,az unalomnak és a közönségességnek.Balenciaga szavai szerint ugyanis a divattervező legyen " építész a szabás közben,szobrász a formázáskor,festő a színvilágban,muzsikus a harmóniaalkotásban és filozófus a stílusteremtésben". Látványos egyszerűség,abszolút tökéletesség még a legapróbb részletekben is: semmi kétség,a magányos és legendáktól övezett Balenciaga a divatot művészetnek tekintette.


Balenciaga,aki elhatározta,hogy soha nem fog gépeket használni.

Semmi kétség,a Le Dix,az első parfüm,amelyet 1947-ben útjára bocsátott,híven tükrözi alkotója szándékát,akinek mindenekfölött az volt a legfőbb gondja,hogy szépséget teremtsen: fényűző,nyugodt és kéjes,mondhatnánk erről a különleges illatról,amely nevében finoman utal Balenciaga-üzlet házszámára az avenue Gerge-V.-ön.Visszafogott ibolya és írisz,rózsa és jázmin,gyöngyvirág,szantál és rózsafa: egy virágcsokor,amelyben nincs semmi forradalmi,azonban egyesíti mindazt a szépséget,kiegyensúlyozottságot és harmóniát,amit egy női parfümtől csak várhatunk.A Le Dix úgy árasztja illatát, "mint egy ritka és kényes virág,benne ölt testet a nő,aki egyszerre kifinomult és titokzatos,ellenállhatatlan és örökkévaló" -állítja a reklámszöveg,majd leszögezi: "Tekintete fiatalságot és életkedvet sugároz,viselkedése eleganciát és az élettel való mély harmónia biztonságát tükrözi." A drága,nehéz kristálydugóval záródó,bordás üvegű Le Dix gazdagságot és műgondot sugároz még a címke hajszálnyi fekete csíkjával is: akár csokornyakkendő a makulátlan ingen,amely hangsúlyozza mértéktartó eleganciáját.A Balenciaga parfümök a divatszalon bezárása után is továbbviszik a márkanevet: így például megjelent 1979-ben a Michelle,egy fényűző és meglepő illat,amelyet Balenciaga egyik 1960-as évekbeli sztármanökenjéről neveztek el.De hogy visszaidézzék a legendás atmoszférát,a Balenciaga-ház aranykorát,a cég,amely most is az alkotó nevét viseli,elhatározta,hogy 2000-ben új parfümmel jelentkezik,amely a divattervező keresztnevét kapta.A Cristobal egy fényűző és kifinomult,keleties kompozíció,visszatérés a forráshoz,mintha újra töltekezne a márkajelzés alapítójának képességeivel és tehetségével.








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése